Tips over sportfotografie

Bij sportfotografie draait het vaak om de bevriezing van het moment en kiezen we daarom vaak voor hoge sluitertijden. Helaas is het niet altijd even licht en daarom is het verstandig om met de iso-instelling van je camera vaak wat hoger te zitten dan normaal. Ook is het verstandig om bij sportfotografie de zgn. ´burstmodus´ van je camera te gebruiken om op die manier verschillende beelden per seconde te maken. De kans om een belangrijk moment te missen wordt dan aanzienlijk kleiner.

Fototips over sportfotografie
1D mk III / EF 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM / sluitertijd 1/1250 / diafragma f/5.0 / iso 640
Door de snelle sluitertijd worden de waterdruppels bevroren.

Apparatuur

Natuurlijk is het lekker om met de beste camera's en de grootste objectieven te kunnen werken. Maar is het ook nodig? Nee, in eerste instantie niet. Je kunt met relatief goedkopere spullen ook al uit de voeten. Later zou je gaandeweg je apparatuur uit kunnen breiden met bijvoorbeeld objectieven die het mogelijk maken om met diafragma f/2.8 te werken. Het belangrijkste is dat je de apparatuur die je hebt, door en door kent. Op die manier weet je wat de beperkingen zijn en weet je of je bijvoorbeeld wel of niet in de zaal vooruit kunt.

Voorbereiding

Bereid je voor als je voor het eerst naar een evenement gaat. Kijk wat de tijden zijn, maar bekijk ook of je misschien al een plattegrondje kunt krijgen (altijd handig om bij te hebben namelijk). Probeer het een en ander van de sport te achterhalen. Vaak kan het helpzaam zijn om zo te bepalen wat de belangrijke (en dus te fotograferen) momenten van de sport zijn.

Wanneer je naar een sportevenement toegaat, zorg dan dat je ook op tijd aanwezig bent. Je hebt dan alle tijd om rustig een goede plek uit te zoeken. Die zijn er vaak namelijk niet in overvloed. Zorg niet dat je op één plek blijft staan, want dan worden je foto's ook te eentonig. Let erop dat je op een locatie staat/zit/ligt/hangt waar je geen hinder hebt van mensen die door je beeld heen lopen. Dit zal later namelijk gaan gebeuren, net op voor jou het belangrijkste moment.
Op tijd komen heeft ook het voordeel dat je nog eens rustig alles kunt overdenken en je instellingen na kunt kijken. Ook kun je op je gemak kijken of de kadering van je beeld goed is. Wanneer het evenement is begonnen, dan kunnen de dingen erg snel gaan en dan heb je misschien wel niet meer de tijd om nog eens rustig na te denken over een groothoekobjectief, of een teleobjectief.
Een ander, maar niet onbelangrijk voordeel, van op tijd komen, is ook de kans om bij een goede plek vooraan te staan is groter.

Wanneer er snelheid in het spel is, wordt het vaak wat anders. De techniek van het 'pannen' zorgt ervoor dat het gevoel van snelheid ook in de foto blijft. Dit hoeft niet alleen bij raceauto's, maar kan ook bij wielrennen of hardlopers. Door het meebewegen van je camera met het onderwerp en door de keuze van een relatief langzame sluitertijd raakt je achtergrond bewogen terwijl je onderwerp scherp blijft.

Fototips over sportfotografie
1D mk III / EF 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM @ 100mm/ sluitertijd 1/15 / diafragma f/8.0 / iso 50
Door de langzame sluitertijd is de achtergrond totaal meebewogen.

Belangrijk is om de camera tijdens het 'pannen' verticaal niet te laten bewegen. Het is een techniek die enige oefening vraagt en in het begin zullen veel van je beelden mislukt zijn. Maar het is niet te moeilijk en als je het een beetje onder de knie krijgt kun je gaan zakken met sluitertijden. Sluitertijden van 1/15 zijn dus ook niet ondenkbaar. Maar 1/125 of 1/180 is misschien een beter begin.

Het is verstandig om vooraf na te denken of het slim is om te flitsen. Ook overdag. Sporters kunnen last hebben van je flits of het kan dat de sporter te ver weg is waardoor je flitslicht de sporter niet eens haalt.
In de zaal is het in de regel verboden in Nederland. Bij het voetbal is het tijdens de wedstrijden in het betaald voetbal ook verboden. Wanneer je twijfelt, vraag het van te voren. Je was er immers toch al op tijd.

Binnen fotograferen

Fotograferen in een sporthal is vaak lastig. Vaak is het licht dusdanig weinig dat het gebruiken van hoge sluitertijden erg lastig is, ook al hebben we de iso-instelling gemaximaliseerd. Objectieven met een grote lichtsterkte kunnen hier een gouden rol spelen, want je kunt je sluitertijen dan misschien wel hoog genoeg zijn. Stel je witbalans in op het licht wat er hangt en kijk vooraf op je histogram terug hoe alles eruit ziet. Let er in de zaal vooral op dat de achtergronden die je op je foto's krijgt niet al te storend zijn. Je schiet vaak met meer groothoek dan buiten en hebt zo dus ook meer scherptediepte.

Wanneer je gaat fotograferen bij een zwembad, kom dan helemaal op tijd. Door de hogere temperatuur en de hoge vochtigheid zal je apparatuur beslaan en heeft dit even nodig om te aclimatiseren. Kom dan ook zeker een goede 20 minuten eerder en zet je tas open als je binnenkomt. Andere mogelijkheid, wanneer je vaak bij zwembaden komt, is om je camera en objectieven in plastic zakken te stoppen en deze dicht langzaam op temperatuur te laten komen. Op deze manier zal condensvorming op je apparatuur niet plaatsvinden, maar wel de temperatuursverandering. Schimmelvorming krijgt hierdoor minder kans.

Buiten fotograferen

Fotograferen bij buitensporten heeft weer andere dingen.
Vaak is er genoeg licht. Maar je kunt last hebben van de andere weerselementen. Wanneer het hard waait kun je daar met erg lange brandpunten bij een objectief last van hebben. Een mono-podstatief (of eenbeen) kan je hier bij helpen.
Ook kan de kans op regen redelijk aanwezig zijn. We wonen immers in Nederland. Je camera en objectieven kunnen best wat hebben, maar wanneer je regen verwacht kun je een paraplu meenemen (bij veel wind ook waardeloos) en er zijn voor je camera en objectieven aparte regenhoezen verkrijgbaar (o.a. van Kata).
Vergeet ook niet dat het soms erg koud kan worden als je lang stil zit. Kleed je hierop verstandig. Aan de andere kant kan het soms ook goed warm zijn in ons kikkerlandje en vergeet op dat soort dagen niet de zonnebrand mee te nemen.

Wanneer buiten de zon schijnt, dan kun je dat meenemen in je foto. Recht tegen de zon in, kun je heerlijke tegenlichtopnames maken. Maar over het algemeen is het verstandig om de zon misschien achter je te hebben of wat meer van opzij.
Maar ben niet bang om te spelen met dingen als licht en schaduw. Fotograferen blijft een creatief proces en je doet het door te spelen met licht.

Fototips over sportfotografie
1D mk II / EF 200 f/2.8 L USM / sluitertijd 1/640 / diafragma f/2.8 / iso 1250
In de avonduren is een open diafragma makkelijker werken.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

joomla template

Alle artikelen op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het auteurschap ligt bij de auteur: Jeroen de Jong. Ook de getoonde foto's vallen onder het auteursrecht van de maker. In alle gevallen, behalve de artikelen in de categorie De Geschiedenis Van De Fotografie is dat eveneens Jeroen de Jong. In de rubriek De Geschiedenis Van De Fotografie is het de fotograaf waar het artikel over gaat. Gebruik van beelden of andere info van deze site is zonder vooraf schriftelijke toestemming niet toegestaan.