Fotobewerkingen


MetaRaw

Normaal schrijf ik eigenlijk niet zo vaak over nieuwe software of hardware die uitkomt. Ik ben geen nieuwsblogger.
Maar het ziet er naar uit dat er eindelijk iemand zo slim is geweest om iets te verzinnen tegen iets wat me bij Photoshop al heel lang irriteert.
En dat mag dan toch wel even vermeld worden

Het probleem;
Wanneer je een versie van Photoshop hebt, bijvoorbeeld CS3, dan kun je daar mee werken. Wanneer jij dat wilt. Werkte je in RAW, dan was er de RAW-convertor van Adobe zelf, namelijk ACR, waarin de foto omgezet kon worden naar een plaatje. Kwam er een nieuwe camera uit, dan zorgde Adobe er middels een update voor dat ook die werkte.

Tot het moment dat de nieuwe versie van Photoshop uitkwam. Dus met het uitbrengen van CS4 werd alle ondersteuning voor CS3 gestopt. Werkte jij met CS3 en kocht je een camera die pas verschenen is nadat CS4 op de markt kwam; vette pech. De RAW-files kon je niet meer rechtsteeks openen in CS3.

Adobe had wel een hele mooie workaround hoor. Je kon namelijk gratis een programma downloaden waat jou RAW-files omzette naar Adobes RAW-formaat; DNG. Maar de eerlijkheid is dat die omzetting toch wel een beetje gepaard ging met kwaliteitsverlies.

 


Betere input

Als je je foto's hebt gemaakt, dan ben je natuurlijk nog niet klaar.

Net als vroeger moet een foto na het maken ook nog de nodige aandacht krijgen. Waar dat vroeger gebeurde in een donkere kamer, met allerlei chemicaliën, doen we dat inmiddels alweer jaren in een digitale kamer. Lekker clean achter een bureau met een computer (of dat nu Mac of PC is maakt niet uit)

Programma's als Photoshop, The Gimp of andere bewerkingsprogramma's geven ons de gereedschappen in handen om de foto nog wat te verfraaien of zelfs comleet in een handomdraai te veranderen. Hoe ver je gaat mag je zelf bepalen. Want dit wordt geen artikel wat daar over gaat.

Het gaat deze keer over waarmee je dat doet.
Je hebt uiteraard al een computer en een scherm. Een toetsenbord en muis zal er ongetwijfeld ook wel aan vast zitten. Maar doe je alles nog met de muis?

Daar bestaan al jaren alternatieven voor

Hierboven zie je een tekentablet.
Die bestaan toch ook alweer wat jaartjes. Het is, als je echt gruwelijk veel met de muis moet bewegen zoals in de grafische wereld gebeurd, een alternatief met vele voordelen.

   


Werkplekverlichting


Wanneer je een beetje serieus met je foto’s werkt op de computer thuis, dan heb je natuurlijk een gekalibreerd scherm. Maar heb je ook wel eens serieus nagedacht over je werkpklekverlichting?

Nee? Da’s dan misschien niet zo verstandig. Want de juiste kleuren op je scherm zien begint bij de juiste verlichting op je werkplek.

Het scherm waar je naar kijkt is natuurlijk het belangrijkste gereedschap als het gaat om foto’s te bewerken. Dat scherm moet immers de vertaalslag maken van al die eentjes en nulletjes waar je foto uit bestaat tot iets zichtbaars. Maar om goed naar dat scherm te kunnen kijken is er nog wel meer nodig. Een rustige omgeving die jouw scherm de mogelijkheid geeft om alleen dat te laten zien wat nodig is.

Zo, dat was weer een berg vol met ingewikkelde woorden, maar gaandeweg zal je merken dat het ook in begrijpelijk Nederlands uitgelegd kan worden.
Wat is er allemaal nodig als het gaat om werkplekverlichting?

   


Before and after

Enige tijd geleden kreeg ik de vraag of ik een oude foto een klein beetje kon verbeteren. De foto was wat klein en wat flets, en ook waren er wat beschadigingen. Of dat allemaal verbeterd kon worden?
De foto was gemaakt aan het einde van de jaren 40 in Scheveningen en had sentimentele waarde voor degene die het aan me vroeg.

Ik zag hier wel een uitdaging in en vertelde dat ik het wel eens wilde proberen.

Ik blijf toch een beetje voorzichtig in dat soort dingen als ik nog geen foto in handen heb gehad. Je ziet soms wel eens oude foto's waar de gaten inzitten en hele lagen verdwenen zijn. Ja, ik kan wel met Photoshop omgaan, maar ik maak van een drol ook geen taart zeg maar. Photoshop is voor een fotograaf een hulpmiddel en geen tovermiddel. Dan kom je toch meer aan in het vakgebied van een kunstenaar.
Maar ik wilde dus wel eens kijken en de foto werd bij me bezorgd:

   

Verschillende manieren van verscherpen

Laten we het eens over de verschillende manieren van verscherpen hebben.

In Photoshop zijn er bijna altijd meerdere wegen die naar Rome leiden. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende manieren om een foto van kleur om te zetten naar zwart/wit.
Maar er zijn bijvoorbeeld ook meerdere manieren om een foto te verscherpen. Ik ga er een aantal met u doornemen.

We gaan uit van een originele foto:

Fototips over verscherpen in Photoshop

   


Fotograferen in RAW

1 - De saaie theorie

De sensor in je camera legt helderheden vast. Als je een sensor van 10 MP hebt, dan betekent dat dat er 10 miljoen sensortjes (voor het gemak noem ik ze receptoren, anders hebben we twee keer sensor en dat is verwarrend) op de sensor zitten die helderheden registreren. Je kunt in kleur fotograferen omdat er voor die sensor dan nog eens een filter zit met rode, groene en blauwe raampjes. Dit dus allemaal in hapklare begrijpbare begrippen, ik hoop dat je het snapt.

2 - Wat is RAW?

RAW is niets meer en minder dan de vertaling van die registratie van helderheden. Het is zeg maar de informatie, onbewerkt, zoals die door de sensor wordt geregistreerd.
Wel zit er een klein beetje gegevens aangeplakt van instellingen zoals witbalans. Maar dit zit er bij en wordt niet door de beeldinformatie heen gerekend. Je zult later in een computer nog de vertaalslag moeten maken van de sensorinformatie tot een plaatje.

   


X-rite Colorchecker Passport

Het maken van portretfoto's is een grote hobby voor veel fotografen. Samen met natuurfotografie denk ik wel de meest beoefende vorm van fotografie. Ondanks dat ik hoofdzakelijk auto's en voetbal fotografeer, heb ik me toch voorgenomen om in 2011 meer in de studio te gaan doen met modellen. D'r zijn al wat ideeën en ik heb ook al modellen benaderd. Dus dat gaat helemaal goedkomen.

Nu heb je in de studio natuurlijk de controle over wat je doet. Daar is het ook een studio voor. Jij hebt zelf de hand in je verlichting, in je belichting, en samen met je model kom je dan tot mooie foto's. En nu wil je natuurlijk dat die foto's ook mooi afgewerkt worden. Maar ik ben niet iemand die uren foto's wil bewerken. Natuurlijk kost het wat tijd, maar ik wil die tijd echt tot een minum beperken. Wat zo'n beetje als eerste komt is het corrigeren van je foto naar al de juiste kleuren. En dat kan nu geautomatiseerd. Lekker makkelijk zou je zeggen. Ik ga je laten zien hoe.

Dit is de Colorchecke Passport van de firma X-rite. X-rite maakt tal van producten waarmee je kleurtjes de kleurtjes zijn die jij bedoeld. Ze doen met een ingewikkeld woord in kleurcallibratie. Is dat dan belangrijk? JA, in hoofdletters.

Als je een beetje serieus met je fotografie bezig bent, dan zorg je ervoor dat het rood wat je fotografeert uiteindelijk ook het rood heeft wat jij voor ogen hebt, en dat houd in dat in iedere stap van je bewerking het rood even rood dient te zijn. Het dient dus allemaal op dezelfde manier met elkaar te communiceren. Oftewel alles dient gecallibreerd te zijn naar een bepaalde standaard.

Terug naar de Colorchecker Passport. Hij bestaat uit een aantal delen. Hij wordt geleverd met software (daarover later meer), een veels te lang key-cord en uiteraard een soort van make-up doosje. En juist om dat doosje draait het. (op de foto hierboven zie je het doosje driemaal)

   


DNG-bestanden maken

Adobe heeft de kolder in de kop. Al een tijdje hoor. Maar dat geeft op zich niet zo.

Als je een camera koopt, zeker bij een DSLR, dan kun je daar ook in een zogenaamd RAW-formaat mee fotograferen. Foto's in RAW zijn eigenlijk geen foto's. Het RAW-bestand wat de camera dan produceert is de ruwe data van de camerasensor zonder dat de camera daar allerlei bewerkingen op heeft gedaan en een JPG van heeft gemaakt. Fotograferen in RAW is fotograferen in de hoogst mogelijke kwaliteitsinstelling van je camera.

Om die RAW-bestanden te kunnen openen, moet je software hebben die het RAW-bestand om kan zetten naar iets om mee te werken. Nu is het vervelende dat iedere fabrikant zijn eigen RAW-formaat heeft. En iedere fabrikant dus ook zijn eigen software om het RAW-bestand om te zetten naar een plaatje.

Wanneer je met een fotobewerkingsprogramma als Adobe Photoshop, Picasa, Adobe Lightroom of The GIMP werkt, dan moeten ook die fabrikanten ervoor zorgen dat ze van alle camera's weten hoe de RAW-bestanden werken en dat ze ze rechtstreeks kunnen openen. U snapt dat dat voor die fabrikanten erg veel werk is. En Adobe heeft al jaren een handje ervan om, wanneer de nieuwe versie van hun software uitkomt, meteen de ondersteuning van vorige versies te laten vallen. Als je dus werkt met CS3 (wat goed kan) en je koopt nu een hagelnieuwe camera (zoals de Canon 60D of de Nikon D7000) dan kun je de RAW-bestanden niet rechtstreeks openen in CS3. Je moet dan of upgraden naar CS5 (kost je ongeveer weer 250 euro) of je moet een extra stap maken met de software van Canon of Nikon.

Adobe wil dat anders. Die willen een wereldse standaard voor het RAW-formaat. En dan wel DNG. Dat staat dan weer voor Digital Negative (oftewel Digitaal Negatief) Deze uitvinding van Adobe stamt al uit 2004, maar ik werd onlangs pas gedwongen er echt serieus naar te kijken.

DNG-logo

Onlangs heb ik namelijk een Colorchecker Passport gekocht. Een kleurenkaart waarmee je in een handomdraai al je kleuren goed kunt zetten. Dat systeem gaat uit van één basisfoto met die kaart en daar maakt de software een profiel van. En je raad het al, die software accepteert alleen DNG-bestanden. Dus ik moet die desbetreffende foto's eerst omzetten naar een DNG-bestand.

   


Nik Silver Efex Pro

Vandaag de aandacht voor een alles-in-een-tooltje. Een plug-in.

Standaard heeft Photoshops al een hoop tooltjes die een hoop handige dingen doen. Eigenlijk is alles er wel mee te doen. Maar er zijn ook fabrikanten die zelf software maken waarin een hoop krachtige gereedschappen zitten. Nik Software is zo'n fabrikant.

Ze maken verschillende effect-plugins en ook gewone filters zoals verscherpen of anti-ruis. Maar dan net iets anders dan dat Photoshop zou doen.
Ik behandel vandaag een effect plug-in; Silver Efex Pro.

Silver Efex Pro is een plug-in waarmee je foto's om kunt zetten naar zwart/wit. Nu zijn er in Photoshop al iets van 9 manieren om dat via Photoshop zelf te doen, maar je hebt er dus ook aparte programma's voor. Wat is het voordeel dan?

Het is veel sneller met een plug in. Kent u die ouderwetse zwart/wit afdrukken nog? Mooie contrasten, detail in het donker en in het licht.En dan ook nog met die ouderwetse typerende korrel van net dat ene type film erin? Om dat in Photoshop na te maken ben je in Photoshop wel eventjes bezig en moet je heel goed weten wat de karakteristiek van dat ene filmtype was. En gelukkig heeft een fabrikant als Nik al dat denkwerk reeds gedaan en gebundeld in een handige toevoeging voor Photoshop.

Want dat is eigenlijk wel één van de fijnste dingen in het programma, je klikt gewoon een filmtype aan en daarmee ben je al klaar. Je kunt veel verder gaan, maar het biedt een basis in een handomdraai. Maar goed, laten we eens wat gaan doen.

Zoals je reeds eerder hebt kunnen lezen, heb ik een tijdje geleden een hotelshoot met Lisanne gehad. Daar zaten een aantal foto's tussen die ik hier heb laten zien die ik op die manier bewerkt had. Ik pak van die serie een foto (alle foto's zijn klikbaar voor een grotere versie in een nieuw scherm).

   

Pagina 1 van 2

<< Start < Vorige 1 2 Volgende > Einde >>
joomla template

Alle artikelen op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het auteurschap ligt bij de auteur: Jeroen de Jong. Ook de getoonde foto's vallen onder het auteursrecht van de maker. In alle gevallen, behalve de artikelen in de categorie De Geschiedenis Van De Fotografie is dat eveneens Jeroen de Jong. In de rubriek De Geschiedenis Van De Fotografie is het de fotograaf waar het artikel over gaat. Gebruik van beelden of andere info van deze site is zonder vooraf schriftelijke toestemming niet toegestaan.