GoPro Hero 2

Ja, ik ben de laatste tijd nogal druk. Druk met de auto's en druk met het voetbal.
En het stukje vrije tijd wat ik daarin nog over heb (en geloof me, da's niet zoveel) gaat op aan mijn nieuwste aanwinst; de GoPro Hero 2.

Wat is dat?
Ga ik je uitleggen. Het is een kleine camera in een waterdichte behuizing en je kunt hem vrijwel altijd en overal kwijt.
De camera kan filmen in Full HD-kwaliteit (wat op fotografisch gebied natuurlijk geen bal voorsteld, het blijft 2 megapixels, maar voor film is het best leuk) en kan fotograferen (op een respectabele 11 megapixels, dat is toch wel interessant)

Om even met een klein plaatje te laten zien wat het is, dat is uiteindelijk toch veel makkelijker:

Go Pro Hero 2


De afmetingen van de camera zelf zijn erg klein; 60mm hoog, 42mm breed en 30mm diep. Niet zo groot dus. En dat maakt het handig om hem ergens in te bouwen waar je met je lompe fotocamera niet zo welkom bent.

Het nadeel van een fotocamera is namelijk, als je het vergelijkt met een kleine camera als de GoPro, het gewicht en de afmeting.
Ja, een fotocamera is natuurlijk veelzijdiger. Maar het vergt ook wat meer werk om hem te monteren.

Stel je voor dat je een camera op je auto wilt, net achter je achterwiel. Met de GoPro kan ik met een zuignap gewoon dat ding erop zetten. Een fotocamera kan ook wel met een zuignap, maar in verband met het gewicht wil je er al snel twee. Die moet je met een buis o.i.d. weer met elkaar verbinden en dan moet je de camera ook nog instellen. Een GoPro zit binnen een minuut op de gewenste plaats en is klaar. Een druk op de knop en je filmt.

Dat is namelijk ook een voordeel. Er is niets in te stellen. Op een gewone camera moet je de sluitertijd en het diafragma instellen. (Of je moet op een automatische stand werken natuurlijk)
Maar op een GoPro kun je qua belichting weinig instellen (Lees: niets) Geen sluitertijd, geen diafragma, geen brandpunt. Het is allemaal vooraf bepaald en that's it. Enige waar je nog een beetje mee kunt pielen is de filmresolutie. Je kunt natuurlijk lager dan Full HD. Voordeel is dat je dan niet gebonden bent aan de 30 frames per seconde, maar zelfs naar 120 frames in een seconde kunt (bij een resolutie van 848x480 pixels)

Ter experiment heb ik hem vanmorgen met een zuignap op de zijkant van mijn auto gezet. Ik had deze week al eerder vanaf het dak gefilmd, maar door de mist werd dat na twee minuten al niet meer om aan te zien. De mist maakte alles te nat om er nog iets mee te kunnen.

Dim lights Embed Embed this video on your site
(Waar het geluid is van de film weet ik niet, het zit wel in het origineel)

Dit is een onbewerkte film. ja, net als bij een foto kun je ook aan een film van alles verbouwen. Het geluid is ook onbewerkt. Gewoon SD kaart uit de camera gehaald, in Adobe's Premiere Elements geladen en na het knippen van begin en einde op laten slaan.

Het fotograferen kan op verschillende manieren. Je kunt een enkele foto maken. Grappig, maar daarvoor heb ik al een camera. Een enkele foto maak ik daar wel mee. Ook kan de GoPro een burst van 10 foto's in éém seconde maken. Wow, schokkend. Dat doet mijn 1D al jaren.

Nee, de kracht zit hem in de timelapse. Met timelapse maak je om de zoveel tijd een foto totdat de geheugenkaart vol is, de accu leeg of je op stop drukt. De minimale tijd is een halve seconde. Dat betekent dat je in een minuut tijd 120 foto's kunt maken totdat de kaart vol is (of de accu op, of je zelf op stop drukt)

Ook dat is van de week geprobeerd, maar in verband met de mist had ik de camera toen binnenin gemonteerd:

Dim lights Embed Embed this video on your site

Het filmpje is van een lagere resolutie dan de video, dat komt mdat ik bij Vimeo ook maar een gratis account heb en niet oneindig hoge kwaliteit kan uploaden. Maar in Photoshop zijn alle foto's achter elkaar gezet en uiteindelijk heb ik het opgeslagen als een Animated Gif.

Door 120 foto's in een minuut te maken en dat af te spelen met een snelheid van 30 foto's in een seconde, gaat er dus een minuut in 4 seconde. Een stukje door Eindhoven gaat zo wel lekker snel voorbij (sneller als in de trage Nederlandse spits in ieder geval)

maar het is nu nog experimenteren natuurlijk. Dit is een beetje spelen. Grappig, maar niet serieus.
Het laat natuurlijk wel een beetje het potentieel zien.

De komende tijd wordt het vooral bekend raken met de mogelijkheden en ook de beperkingen. De brede hoek van wat je ziet is natuurlijk totaal onbruikbaar als het onderwerp niet dichtbij is. Daar heb je langere brandpunten voor nodig natuurlijk.

Maar waar ga ik hem voor gebruiken. Ik wil je deels laten zien wat ik meemaak en op die manier video-tutorials in elkaar gaan zetten. Het is meer werk dan teksten schrijven, maar er zijn wel dingen die ik op die manier beter kan uitleggen.
Daarnaast wil ik hem ook gaan gebruiken om foto's te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld eens aan in een raceauto. Het maakt het door de makkelijke installatie een kwestie van een cent om ergens een camera in te steken en aan te zetten. Laat de auto maar rijden en ik heb toch wel weer aparte, leuke en unieke beelden.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

joomla template

Alle artikelen op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het auteurschap ligt bij de auteur: Jeroen de Jong. Ook de getoonde foto's vallen onder het auteursrecht van de maker. In alle gevallen, behalve de artikelen in de categorie De Geschiedenis Van De Fotografie is dat eveneens Jeroen de Jong. In de rubriek De Geschiedenis Van De Fotografie is het de fotograaf waar het artikel over gaat. Gebruik van beelden of andere info van deze site is zonder vooraf schriftelijke toestemming niet toegestaan.