Behind the scenes: 1 flitslamp

Je kunt in de studio 480 lampen opstellen, alles tot in de puntjes geflitst krijgen en de controle over iedere vierkante centimeter hebben.

Maar dit kan ook veel simpeler. Waarom zou je niet gewoon met één lamp vooruit kunnen. Goed, er zijn dingen die je niet gaat lukken. Een witte achtergrond kun je wel op je buik schrijven. Maar toch zijn er nog voldoende dingen die je wel kunt maken.

Onlangs zat ik met visagiste Tina van Lent in de studio. Tina doet vaak visagie bij mijn modelfoto's, maar wilde nu zelf een keer op de foto. Ze had een nieuw kapsel. Ik vond dat ze al kort haar had, maar er kon nog wat vanaf. Daarnaast had ze ook een pak gekocht en dat wilde ze gecombineerd op de foto. Moet toch wel lukken dacht ik.

We wilden de foto's een wat ruwer tintje geven dan dat hele ge-eikte gladgetrokken spul. Het kan ook wel bij het thema.
Ik wilde onder andere een schaduw op de achtergrond. In tegenstelling door je model dan een meter of twee voor de achtergrond te zetten plaats je je model dan juist dicht bij de achtergrond.
Daarnaast zou ik met meerdere lampen ook meerdere schaduwen krijgen, en dat wilde ik ook weer niet. Reden dus om voor één lamp te kiezen.

Hierboven zie je in een overzicht de opstelling. Je zit rechts de lamp staan. Ik heb er een grote octagonale softbox van Elinchrom op geplaats om op die manier toch nog een beetje een grote lichtbron te krijgen en niet te hard licht. Immers, een kleine lichtbron maakt hard licht.

Een paar foto's uit de serie.


1/125 - f/7.1 - iso 100 - 135mm


1/125 - f/6.3 - iso 100 - 58mm


1/125 - f/5.6 - iso 100 - 85mm

Kortom, waarom zou je met vier lampen aan de slag moeten. Natuurlijk kan dat, maar ik wilde even laten zien dat het niet altijd nodig is. Soms kun je met een enkele lamp ook gewoon mooie dingen maken. Het is een kwestie van waar je hem neerzet.

Zet de lamp wel redelijk dicht op de lijn tussen camera en model neer. Als je de lamp meer naar de zijkant zet, dan zal het gezicht van je model al snel niet helemaal goed uitgelicht zijn. Een kleine oplossing daarin kan ook zijn door het gezicht van je model naar de lamp te laten draaien.

Wil je wel een close-up van je model, maar niet de schaduw op de achtergrond, dan is de oplossing ook hier weer heel simpel. Laat je model gewoon wat verder van de achtergrond staan. Zet je flitser ook wat verder weg, want je wilt in princiepe de afstand van flitser tot model wel gelijk hebben.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

joomla template

Alle artikelen op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het auteurschap ligt bij de auteur: Jeroen de Jong. Ook de getoonde foto's vallen onder het auteursrecht van de maker. In alle gevallen, behalve de artikelen in de categorie De Geschiedenis Van De Fotografie is dat eveneens Jeroen de Jong. In de rubriek De Geschiedenis Van De Fotografie is het de fotograaf waar het artikel over gaat. Gebruik van beelden of andere info van deze site is zonder vooraf schriftelijke toestemming niet toegestaan.