Behind the scenes


Behind the scenes - Sylvia

De laatste tijd ben ik eigenlijk niet meer met zoveel lampen bezig. Als het moet dat kan er ruim een half dozijn op het model gericht worden (ik heb de beschikking over iets van 10 flitsers) maar heb er nog nooit zoveel tegelijk gebruikt. En het wordt eigenlijk ook alleen maar minder. Waar ik eerst nog drie lampen gebruikte, schakel ik terug naar twee. En waar ik er twee gebruikte, doe ik het tegenwoordig met eentje.

Ook ben ik momenteel erg fan van de vroege barokschilderkunst. En dat was ook de insteek voor de foto's van onlangs.


Canon 5D mk II - 1/200 - f/5.6 - iso 100 - 135mm

De foto hierboven is met één lamp. Zoals je aan de schaduwpartijen ziet is dat aan de rechterkant van de foto.

 

Behind the scenes: 1 flitslamp

Je kunt in de studio 480 lampen opstellen, alles tot in de puntjes geflitst krijgen en de controle over iedere vierkante centimeter hebben.

Maar dit kan ook veel simpeler. Waarom zou je niet gewoon met één lamp vooruit kunnen. Goed, er zijn dingen die je niet gaat lukken. Een witte achtergrond kun je wel op je buik schrijven. Maar toch zijn er nog voldoende dingen die je wel kunt maken.

Onlangs zat ik met visagiste Tina van Lent in de studio. Tina doet vaak visagie bij mijn modelfoto's, maar wilde nu zelf een keer op de foto. Ze had een nieuw kapsel. Ik vond dat ze al kort haar had, maar er kon nog wat vanaf. Daarnaast had ze ook een pak gekocht en dat wilde ze gecombineerd op de foto. Moet toch wel lukken dacht ik.

   


Behind the scenes: In de studio met Fenneke.

Ik heb niet alle tijd van de wereld. In mijn werk moet ik veel in het weekend werken en ik heb eens in de maand een weekend vrij.
Veel modellen hebben alleen in het weekend tijd in verband met school of werk. Dat betekent dat ik mijn shoots dus erg zorgvuldig moet plannen. Als ik de shoots wil doen die ik voor ogen heb, dan kan ik niet makkelijk op vrijdagmiddag vragen wie er de dag erna tijd heeft. Controlfreak als ik ben wil ik alles graag geregeld hebben.

Maar door de week heb ik tijd genoeg om van alles en nog wat te regelen. En dus tijd genoeg om dat ene weekend wat ik heb dondersgoed voor te kunnen bereiden.

Zo ook voor een shoot die ik onlangs had met Fenneke. Via internet had ik een drietal designerjurkjes op de kop weten te tikken. Allemaal in dezelfde maat. Dat was natuurlijk wel een bewuste keuze. Drie jurkjes in totaal verschillende maten zou inhouden dat ik ook drie modellen zou moeten zoeken en ik wilde alles met hetzelfde model.

   


Behind the scenes - Watershoot

De mussen vallen momenteel van het dak, het is één van de warmste dagen ooit. Het kwik stijgt letterlijk hoger dan de lichaamstemperatuur. Tijd voor een verkoelend iets dus; een watershoot.
Deze shoot is niet vandaag gedaan hoor, een tweetal weken geleden om precies te zijn. Maar het is wel een mooie dag om er eens over te bloggen.

Mijn studio biedt op zich wel de ruimte om een watershoot te doen, maar ik zou niet weten waar ik het water moet laten. Het zou een grote puinhoop worden en aangezien de studio zich op de eerste verdieping is, zou het beneden ook een puinhoop zijn. Dus de studio is daar niet de beste plek voor.

   


Behind the scenes - Modern Justice

Wat als ik nu eens een klassiek iets pak en dat in een modern jasje giet en daar mijn eigen draai aan geef?
Dat was het doel van het mini-projectje Modern Justice.

Ik wilde eens een keer iets anders dan een mooie foto. Ja, natuurlijk wilde ik wel een mooie foto, maar ik wilde ook iets meer. Ik wilde een foto waar ik ook iets in kon vertellen. Mijn verhaal in kwijt kon. Ik koos voor een moderne interpertatie van Vrouwe Justitia. Niet met een zwaard, maar met een botte bijl.

Je hebt een idee in je hoofd en dan moet je dat zien te vertalen naar je eindproduct. Daar gaat wat voorbereiding inzitten.
Het begint met kijken wat je origineel is. Je gaat op zoek naar afbeeldingen van Vrouwe Justitia. Nu zijn daar niet zoveel foto's van, zeg maar 0. Maar

wel veel beelden en schilderijen. Je kijkt ernaar en bekijkt wat er gebeurd. De weegschaal, het zwaard en de blinddoek zijn opvallende symbolen, maar je moet ook iets verder kunnen kijken. Vaak heeft ze een toga aan, zit haar haar netjes gemodelleerd. Dingen die ook belangrijk kunnen zijn, dus die sla je ook op in je achterhoofd.

Vervolgens ga je denken. Wat zou daar nu mijn eigen draai aan kunnen zijn? Ik wilde het totaal anders, maar wel herkenbaar. Ik wilde het ook wat meer naar mijn eigen inzichten en fantasie. Niet met een zwaard, er zou gewoon met de botte bijl gehakt moeten gaan worden. Ook de blinddoek zou anders moeten, want zo 'blind' is het niet altijd.

Langzaam aan vormt er zich een idee. Steeds verder ontwikkelt zich alles. Hier gaan een paar midagen overheen en je laat alles eens rusten voordat je er opnieuw naar kijkt. Vervolgens heb je alles wel op een rijtje en kun je alles gaan regelen. Om te beginnen moet je een model vinden wat aansluit bij je wensen. Je kunt wel ieder willekeurig model aanspreken, maar beter is het om gewoon het juiste model voor de juiste foto te regelen.

In januari van dit jaar ontmoette ik Tjitske Gratema. Het was in een fabriekspand in Breda waar we met een aantal fotografen en modellen hadden afgesproken. We hebben elkaar wel even netjes een handje gegeven, maar verders hebben we die dag niet met elkaar samengewerkt.
Zo ook in Maart. Weer kwamen we elkaar tegen en we herkenden elkaar. Aan het einde van de dag was het weer jammer dat we niet hadden samengewerkt en we spraken af dat we dat echt eens een keer moesten doen.


Visagiste Tina van Lent legt nog even de laatste hand aan wat kleine details

Tjitske is niet het standaard model. Wat meer alternatief. En dat geeft niet. Allemaal standaard is ook zo saai.
Maar Tjitske zou perfect passen in de foto. Het zou haaks staan op de puurheid die Vrouwe Justitia uitstraalt. Tjitske heeft met haar alternatievere look toch een veel stoerdere uitstraling en dat paste beter in het geheel. Paars/rood geverfd haar, piercings, fan van leer. Allemaal dingen die nu net haaks op dat Vrouwe Justitia staan. Perfect voor de foto dus.
Via Facebook contact opgenomen en Tjitske was haast meteen enthousiast voor het idee. Mooi, dan kunnen we verder gaan plannen.

   


Behind the scenes - Denise

Een tijdje terug werd de studio bezocht door een aantal modellen, waaronder Denise. Ze komt uit Tilburg en had praktisch geen modelervaring. Maar dat geeft natuurlijk niet. Een leuk koppie (o wat klinkt dat fout) en wat tips en het moet gewoon goedkomen.

 


Canon 5D mk II - 1/125 - f/3.2 - iso 100 - EF 85mm f/1.8

   
joomla template

Alle artikelen op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het auteurschap ligt bij de auteur: Jeroen de Jong. Ook de getoonde foto's vallen onder het auteursrecht van de maker. In alle gevallen, behalve de artikelen in de categorie De Geschiedenis Van De Fotografie is dat eveneens Jeroen de Jong. In de rubriek De Geschiedenis Van De Fotografie is het de fotograaf waar het artikel over gaat. Gebruik van beelden of andere info van deze site is zonder vooraf schriftelijke toestemming niet toegestaan.